Langdurige ziekte kan elke medewerker overkomen
Muyrers en Wijnen Bouwmaterialen heeft vooral zakelijke klanten, zoals dakdekkers, aannemers en timmerlieden. De voorraad is altijd ruim, zodat deze bedrijven hun materialen direct geleverd krijgen. Maar tegenwoordig halen klanten vaker hun materialen zelf op. Want Bernhard Maier, directeur/eigenaar van het Bouwcenter in Simpelveld, heeft onlangs een vrachtwagen met kraan moeten verkopen omdat zijn chauffeur langdurig ziek werd.
“We zijn een klein bedrijf met zeven medewerkers.” vertelt Maier. “Dan merk je het wel als je een medewerker mist. En deze specifieke persoon was ook nog eens heel handig met onze vrachtwagen met kraan. Er zijn niet veel chauffeurs die die dat kunnen; het is een gouden combinatie die je niet zomaar vindt. Ik wil het er niet op wagen om een nieuwe kracht op te leiden; als een chauffeur een pallet met dakpannen laat vallen en de klant zit zonder, dan ben je die klant voor de rest van je leven kwijt.”
Alles vastleggen
Het wegdoen van de wagen heeft veel impact, en daar komt al het papierwerk van de zieke medewerker nog bij, geeft Maier aan. “De medewerker in kwestie kan helaas niet meer bij ons aan het werk. Dan moet je aan de slag met een Spoor 2-traject; je gaat zoeken naar arbeidsmogelijkheden buiten de eigen organisatie. Als werkgever moet je je werknemer daarbij ondersteunen, door hulp te bieden bij het vinden, verkrijgen en behouden van een voor hem geschikte functie. Dat alles gebeurt aan de hand van een vooraf opgesteld re-integratieplan en tijdens het traject moet je ook van alles vastleggen.”
Drie jaar loondoorbetaling
Maier is verzekerd via een intermediair, die dit traject voor hem uit handen nam. “De intermediair koppelde me aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in re-integratie. Zij zorgden ervoor dat alles werd vastgelegd.” Maar na twee jaar loondoorbetaling van honderd procent, kreeg Maier slecht nieuws. “Het UWV vond dat ik mij niet aan mijn verplichtingen had gehouden en eiste dat ik nóg een jaar loon zou doorbetalen. Als ik niet verzekerd was geweest, had dit me opnieuw ontzettend veel geld gekost. Gelukkig zorgde het partnerbedrijf van mijn intermediair voor een goede afhandeling met het UWV, werd het derde jaar voor mij betaald en had ik nergens omkijken naar. Dat is de redding van mijn bedrijf geweest.”
Vitaliteit zegt niet alles
Maier vindt het belangrijk om zijn ervaringen met andere ondernemers te delen. “Mijn team is hecht en collegiaal, het ziekteverzuim is zeer laag. Bij langdurig ziekteverzuim van een van mijn medewerkers had ik dus nooit stilgestaan. Je denkt dat het jou niet overkomt. Totdat een aantal jaar geleden een andere collega een motorongeluk kreeg en hij zijn werk niet meer kon doen. Toen besefte ik dat ik goed verzekerd ben en dat is ook nu mijn geluk. Want langdurig ziekteverzuim kan iedere ondernemer overkomen, hoe gezond en vitaal je medewerkers ook zijn.”
De nieuwe MKB verzuim-ontzorgverzekering biedt nóg meer inhoudelijke ondersteuning dan reguliere verzekeringsproducten (zoals bovengenoemd), omdat de verzekeraar een casemanager aanstelt die de regie voert over het re-integratieproces. Zo helpt de casemanager bij het maken van het plan van aanpak voor re-integratie en regelt en begeleidt hij de interventies die de bedrijfsarts heeft voorgesteld. Geen zorgen over de loonsancties die het UWV zou kunnen opleggen; de verzekeraar neemt deze over.
Aangesloten branches
Verschillende branches doen mee met de campagne Loondoorbetaling bij Ziekte. Je kunt altijd bij jouw brancheorganisatie terecht voor advies. Sommige branches bieden zelfs een eigen verzekering aan. Wil jij weten hoe jouw brancheorganisatie het geregeld heeft? Klik dan voor meer informatie op de logo’s hieronder.