Artikel, Kennisbank

Hoe werkt een plan van aanpak?

In de wet poortwachter staat dat voor elke werknemer die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is, uiterlijk in de 8e ziektewet een plan van aanpak wordt opgesteld. Maar wat zet je nu in zo’n plan van aanpak?

Hoe werkt een plan van aanpak?

In de wet poortwachter staat dat voor elke werknemer die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is, uiterlijk in de 8 ziektewet een plan van aanpak wordt opgesteld. Maar wat zet je nu in zo’n plan van aanpak?

Doe de scan om je eigen kosten te berekenen

Doe de scan

Hoe werkt een plan van aanpak?

3 belangrijke onderdelen van een plan van aanpak

1. Levend document

Allereerst is het een document dat wordt opgesteld door werkgever en werknemer samen. Als er een casemanager is aangewezen is het verstandig om deze te betrekken bij dit gesprek. 

Een plan van aanpak werkt pas echt als het een ‘levend’ document is. Het UWV heeft hiervoor een standaardformulier. Het is niet verplicht om dit formulier te gebruiken, maar waarom zou je deze niet gebruiken als het uiteindelijk ook het UWV is die dat gaat beoordelen? 

2. Goed gesprek

Naar aanleiding van de probleemanalyse, die binnen 6 weken na de eerste ziektedag dient te zijn opgesteld door de bedrijfsarts, gaan werkgever en werknemer in gesprek voor het opstellen van het plan van aanpak.

Het belangrijkste is het gesprek: luisteren, aandacht geven en gehoord voelen zijn belangrijke elementen van een plan van aanpak. Daarbij is het van belang om het nut en de noodzaak van het plan van aanpak in te zien. Ook is het belangrijk om de medewerker zijn rol in het re-integratieproces bewust te maken en hem te wijzen op zijn verplichtingen. 

3. Duidelijke afspraken

Het komt vaak voor dat er in het plan van aanpak geen duidelijke afspraken worden gemaakt en dat de probleemanalyse van de bedrijfsarts er niet bij betrokken wordt. 

In het plan van aanpak dienen afspraken te worden vastgelegd over de acties die ondernomen kunnen worden om de mogelijkheden tot werken te vergroten. Hierbij kun je denken aan behandeling, scholing (training/cursus) of interventies. Ook kan er naar de arbeidsinhoud worden gekeken, zoals het aanpassen van de werktijden en/of werkplek. Leg deze afspraken vast en evalueer dit met de werknemer.

Tip: In het document van het UWV staat ook een toelichting bij de mogelijke gemaakte afspraken. 

Re-integratieverslag 

Het plan van aanpak moet worden opgenomen in het re-integratieverslag. Zijn er wijzigingen? Dan leg je dit vast in het formulier bijstellen plan van aanpak. Zijn er geen veranderingen, dan is het alsnog verstandig om één keer in de 6 weken de voortgang te evalueren en dit te beschrijven op het formulier bijstellen plan van aanpak.  

Door: Dorien Dirksen RCCM
WIA casemanager 
ENgage Werkgeversadvies

Meer weten over loondoorbetaling bij ziekte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom loondoorbetaling bij ziekte.

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht

Meer weten over loondoorbetaling bij ziekte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom loondoorbetaling bij ziekte.

met een * gemarkeerde velden zijn verplicht

Voornaam
Achternaam
E-mail *
Toestemming *
 
Please don’t insert text in the box below!
Hoe werkt een plan van aanpak?

Aangesloten branches
Verschillende branches doen mee met de campagne Loondoorbetaling bij Ziekte. Je kunt altijd bij jouw brancheorganisatie terecht voor advies. Sommige branches bieden zelfs een eigen verzekering aan. Wil jij weten hoe jouw brancheorganisatie het geregeld heeft? Klik dan voor meer informatie op de logo’s hieronder.